När jag pratade på Young Investors Breakfast Club träffade jag flera väldigt intressanta unga entreprenörer. Vilket driv och entusiasm! Socialt entreprenörskap är spännande och samhällsengagemang i näringslivet så oerhört viktigt.
En av alla dessa medvetna företagare var Josefina Oddsberg på Bee Urban. Bee Urban har en lite galen och udda idé som jag verkligen gillar. Josefina berättade också att hon ibland får reaktioner då hon ringer upp och säljer in sin idé. Men den som reagerar negativt har inte förstått värdet i Bee Urbans affärsidé. Vilken jordbrukare som helst vet hur värdefulla bina är, innerstadsmänniskan har ingen aning. De är helt enkelt en nyckel till vår överlevnad, eftersom de pollinerar de grönsaker som vi lever på. Att Bee Urbans honungsburkar är fint formgivna och att de har en väldigt snygg hemsida är som grädden på moset.
Jag har tänkt mycket på en fråga jag fick där om det inte var svårt att få företag att förstå och värdesätta en omställning till hållbart företagande. På ett sätt har jag haft tur att möta kunder som redan är inne i tänket och då blir svaret att det inte är så svårt. Åt andra sidan verkar vi i ett fält som är nytt och delvis okänt. Att ta hjälp från en IT-konsult är idag en självklarhet, men att ta hjälp av en miljöekonom som Alexandra Stiernstedt är inte lika självklart. Trots att hon besitter kunskap som helt klart inte finns i särskilt många företag, kommer det nog att dröja några år innan det blir lika självklart att ta in en konsult med uppdrag att minska företagets klimatpåverkan som en dataexpert. Alexandra berättade att även initierade personer kopplar henne endast till hennes blogg, eftersom det är i bloggvärlden vi är vana att möta miljöengagemang. Synd, hennes energi och kunnande är en supertillgång för vilket företag som helst.
En annan vinkel som jag tidigare inte reflekterat över, var att några mött ett motstånd mot deras tjänster som har sin grund i det dåliga samvetet. Ja, miljön har nog den inverkan på många av oss. Det är ett dåligt samvete som man knuffar över till andra. "Vad hjälper det om jag gör något, om inte Kina först tar sitt ansvar" var ett argument jag mötte ganska ofta när jag arbetade på Saltå Kvarn AB. Tänk vad underbart om fler vågade vara visionära som tex Saltå Kvarn och verkligen skrev in miljö och socialt ansvarstagande i sin affärsidé.
Fram för fler företag med kaxiga manifest och storslagna visioner!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar