Bevisen på att allt fler förstår att vi måste agera nu, finns överallt. Willys som är en lågpriskedja har tagit ett mycket bra beslut om att miljömärka alla sina butiker. De ser inte någon motsättning mellan lågt pris och omsorg om miljön. Det är en filosofi som fler företag borde ta till sig. Det får inte bli så, att endast de som har pengar, ser sig ha råd med miljövänliga produkter.
För någon vecka sedan läste jag en krönika i Veckans Affärer. Det Gunnar Lindstedt säger är något jag funderar mycket över. Det finns en otroligt viktig koppling mellan livsmedelsindustrin, vår miljö, tillväxt och sociala strukturer. Därför är det också viktigt hur Jordbruksverket slutligen hanterar förslaget till nya regler för bevarande- och amatörsorter av köksväxter. Jag hoppas att de ser på saken i ett så stort perspektiv som är möjligt inom de ramar som EU har satt. Jag ser tyvärr att detta kan ha en negativ påverkan på Eskil Erlandssons vision om Sverige-det nya matlandet. Tänk vilka värden som kommer av att vi kan erbjuda både oss själva och de turister som söker sig till Sverige mathantverk baserat på ursprungliga, ekologiskt odlade råvaror. Det är något unikt som vi måste ta till vara. Exotiska sorter som är rena och bjuder på kulinariska upplevelser. Något som på många plan verkligen är värt att värna om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar